Festival akčního umění je pokračováním Festivalu Performance, který je již podruhé organizován ve spolupráci GVUN a GFB. Téma festivalu je maximálně otevřené ve vztahu k ideovým základům práce autorů ve vztahu k současnému společenskému dění.
Ideje určují podobu/tvar současné společnosti, její směřování a výklad její minulosti. Bez nich bychom levitovali v prostoru bez ukotvení a bez struktury, která drží společnost pohromadě. Pomocí idejí si společnost vytváří hierarchii, která je více nebo méně spravedlivá a nespravedlivá.
Současnost je kotlem starých a nových idejí, které mezi sebou intenzivně soupeří, v tomto novém prostředí hledáme nové ukotvení, dílčí jistoty, bezpečí a budoucnost.
The festival of action art is a continuation of the Performance Festival, which is being organized for the second time in collaboration between GVUN and GFB. The theme of the festival is highly open to ideation focusing on the conceptual foundations of artistic works connected to current social events. Ideas shape the form of contemporary society, its direction, and its interpretation of the past. Without them, we would be floating in space without direction, without any firm anchor, and without the very structure that binds society together. It‘s through the formation of ideas that society creates hierarchies with varying balances of justice and injustice.
The present is a melting pot of old and new ideas engaged in intense competion for survival with each other. In this environment, we seek new anchors, partial certainties, safety, and a compelling vision for the future.
ČTVRTEK/THURSDAY
10:00 ::.. GVUN Malá – Elin Wikström
11:00 ::.. GVUN Malá – Denis Romanovski
12:00 ::.. GVUN Malá – Elin Wikström
14:00 ::.. GVUN Malá – Denis Romanovski
16:00 ::.. GVUN Malá – Martin Zetová
17:00 ::.. GVUN Malá – Denis Romanovski
17:15 ::.. GVUN Malá – Andrej Zverev
18:00 ::.. GVUN Malá – Gabriella Novak
PÁTEK/FRIDAY
11:00 ::.. GVUN Malá – Elin Wikström
13:00 ::.. GVUN Malá – Elin Wikström
18:00 ::.. GVUN Jízdárna – Denis Romanovski
18:05 ::.. GVUN Jízdárna – D.R.E.D.
18:30 ::.. GVUN Jízdárna – Nongkran Panmongkol
19:00 ::.. GVUN Jízdárna – Denis Romanovski
19:05 ::.. GVUN Jízdárna – Kateryna Mamchur
19:30 ::.. GVUN Jízdárna – Erik Wijkström
celý den/whole day ::.. Jonne Väisänen
Aktualizovaný program (25.9.24 20:42). Drobné změny a posuny kvůli počasí nejsou vyloučeny.
Pokračování festivalu v Praze – Ferdinand Baumann Gallery.
Účinkující/Artists:
Elin Wikström
Elin Wikström je vizuální umělkyně žijící v Göteborgu ve Švédsku, kde také studovala na HDK Valand – Akademii umění a designu v letech 1987 až 1992. Její tvorba je participativní a probíhá v dialogu s různými kontexty. Zpochybňuje normy, hodnoty a logiku toho, jak mluvíme, myslíme a jednáme. Cílem její umělecké praxe je reflektovat aktuální společenské, politické a kulturní otázky. Metody Wikström vycházejí z vývoje procesuálního, společensky angažovaného umění v 90. letech a kolem roku 2000. Zúčastnila se stovek sólových i skupinových výstav ve Švédsku i v zahraničí.
– – –
Elin Wikström is a visual artist based in Göteborg, Sweden, and was educated at HDK Valand – Academy of Art and Design from 1987 to 1992. Her works are participatory and take place in dialogue with various contexts. They question norms, values, and the logic behind how we speak, think, and act. The aim of her artistic practice is to reflect on current social, political, and cultural issues. Wikström’s methods are part of the 1990s and 2000s developments in process-based,
socially engaged art. She has participated in hundreds of solo and group exhibitions in Sweden and abroad.
Andrej Zverev
Andrej Zverev (*1974, Kutaisi, Gruzie) je víceoborový umělec působící ve Stockholmu. Jeho umělecká praxe je důkladným výzkumem světů, které existují mezi snem, fantasií a realitou. Zkoumá emoce a vzpomínky na minulost. Pracuje s malbou, grafikou, sochou, performance a instalací.
V roce 1998 založil uměleckou skupinu „Vagón třetí třídy“. Mezi lety 1998 a 2004 organizoval nebo se účastnil téměř 30ti skupinových a autorských výstav.
V roce 2014 založil uměleckou skupinu „Červená sůl“, která se soustředí na experimentální a konceptuální umění. V roce 2018 se stal členem uměleckého kolektivu „Studio 44“, a od roku 2021 je členem umělecké asociace SKF Huset.
Dále se aktivně účastní místních a mezinárodních výstav a festivalů.
– – –
Andrej Zverev (1974, Kutaisi, Georgia) is a multidisciplinary artist based in Stockholm. His artistry is characterized by an in-depth exploration of worlds that exist between dream, fantasy, and reality. In his work, he examines emotions and memories from past experiences. He works with painting, graphics, sculpture, performance, and installations.
In 1998, he founded the art group „Third Class Carriage.“ Between 1998 and 2004, he organized and participated in nearly 30 group and solo exhibitions.
In 2014, he founded the art group „Red Salt,“ a platform for experimental and conceptual art. In 2018, he joined the artist collective Studio 44, and since 2021, he has been a member of the artist association SKF Huset.
He continues to actively participate in both local and international exhibitions and festivals.
D.R.E.D.
Soubor/skupina D.R.E.D. se 25 let zabývá performancemi, eventy, instalacemi, rituály, site specific akcemi a divadlem. Významnou stopu zanechává na poli amatérského divadla, kde své performance umisťuje na jeviště kamenných divadel přesně v duchu a významu site specific, neboť pro performativní a akční umění je takový tradiční prostor netradiční a současně splňuje znaky jedinečnosti, nepřenosnosti a návaznosti na čas a prostor. Častou stopu D.R.E.D. zanechává při peripatetických performancích, kdy účastníci jsou svědky řetězu performancí při přecházení z místa na místo.
Martin Zetová
Martin Zetová nyní odmítá psát biografii. Ve skutečnosti on si chce odpočinout od soustavného úkolu vytvářet biografii.
video – záznam akce Budapešť-Náchod
– – –
Martin Zetová is at the moment refusing to write a bio. Actually he wants to have a rest from the continuous task of creating a bio.
Denis Romanovski
Denis Romanovski se narodil v Bělorusku a nyní žije a pracuje ve Švédsku. Umělecké vzdělání získal v Minsku a Stockholmu.
Romanovski prezentuje svá díla v mezinárodním měřítku od konce 90. let. Je také organizátorem a spolukurátorem různých performativních festivalů a dalších projektů. Jeho umělecké působení je zejména realizováno prostřednictvím performance a interaktivních uměleckých forem. Romanovského performance jsou často zaměřené na výměnu názorů publika. Vytvářejí situace pro individuální vyjádření a prožitek kolektivní přítomnosti. Výrazně humorný podtext jeho děl pramení z pokorných a nezdařilých pokusů o dosažení smíření protikladů, střety zájmů a plurality osobních úhlů pohledu.
– – –
Denis Romanovski was born in Belarus and lives and works in Sweden. He received his formal art training in both Minsk and Stockholm. Romanovski has been presenting his works internationally since the late 90s. He is also an organiser and co-curator of various performance festivals and other projects. His artistic practice is mainly realised through performance and interactive art forms. His performances often focus on dynamic exchanges between members of the audience, creating situations for individual expression and the experience of collective presence. A noticeable humorous tone of his works arises from humble and fruitless attempts to reach points of reconciliation of contradictions, conflicts of interest, plurality of individual points of view.
Kateryna Mamchur
Kateryna Mamchur (Melitopol, Ukrajina, 1990) je multidisciplinární umělkyně pracující s performance, ilustrací, videem a tancem. Vysokoškolský titul obdržela na Fakultě ukrajinské a cizí filologie, výtvarných umění a designu Dniperské národní univerzity Olese Hončara. Studovala také obor Ilustrace na Uměleckoprůmyslové škole Projector v Kyjevě. V současné době žije a pracuje v Praze, kde studovala na Akademii výtvarných umění v ateliéru Nová média 2 a absolvovala filmařský workshop na Pražské filmové škole. Pravidelně se také účastní uměleckých rezidencí a skupinových výstav. Absolvovala projekty na Ukrajině, v Polsku, České republice, Slovenské republice a Arménii.
Kateryna pracuje s koncepty těla jako materiálu v umění, feminismu, sexualitě, vztazích, queer kultuře, sociálních problémech a souvisejících tématech. Její umělecké experimenty se zabývají transparencí a neviditelností a využívají materiály jako je voda a polyetylen. Zabývá se soužitím v městském prostoru a zkoumá dopady měst nebo míst obecně na performativní činnost. V poslední době se Kateryna věnuje dílům souvisejícím s tématem války na Ukrajině. K účasti na skupinových performance zve i další performery a povzbuzuje publikum ke spoluúčasti na její performance.
– – –
Kateryna Mamchur (Melitopol, Ukraine, 1990) is a multidisciplinary artist working with performance, illustration, video, and dance. She received a degree from Oles Honchar Dnipro National University, Faculty of Ukrainian and Foreign Philology and Fine Arts and Design. She also studied illustration in the Projector Creative & Tech School in Kyiv. Kateryna is currently living and working in Prague, Czech Republic, where she was studying at Prague’s Academy of Fine Arts in the studio New Media 2 and passed filmmaking workshop in Prague Film School. She also regularly participates in art residencies and group exhibitions; she has had projects in Ukraine, Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Armenia.
In her artistic practice, Kateryna works with such concepts as the body as a material in art, feminism, sexuality, relationships, queerness, social problems, and related topics. Her artistic experiments deal with transparency and invisibility and make use of materials such as water, polyethylene, and mirrors. Kateryna explores coexistence within urban spaces and observes how a city or place affects performative action. Kateryna has recently been creating works related to the topic of the war in Ukraine. She invites other artists to join her group performances and also encourages the audience to take part in her performances.
Erik Wijkström
Během své umělecké kariéry Erik Wijkström stavěl provokativní stroje, megalomanské sochy mamutích rozměrů, vytvářel zařízení pro komunikaci člověka s náklaďákem, vyvinul nástroje pro náhodnou uměleckou produkci, programoval nudné počítačové hry, pózoval jako model pro řetězec pánských oděvů „Dressman “, vztyčoval přenosné vyhlídkové věže, vytvářel kouřové clony z kufrů, jednal jako umělec na útěku, zkoumal gravitaci, kopal soukromé ostrovy, vyráběl vafle, tábořil na festivalech performativního umění a pražil popcorn v průmyslovém množství.
Erik Wijkström obdržel magisterský umělecký titul na Královské akademii výtvarných umění ve Stockholmu v roce 2006. Žije a pracuje ve Stockholmu.
– – –
During his career as an artist Erik Wijkström has built annoying machines, megalomanic sculptures of mastodont proportions, conceived man-to-truck transaltion devices, developed tools for randomized artistic production, programmed boring computer games, posed as a model for the menswear chain „Dressman“, erected portrable observation towers, laid out curtains of smoke from suitcases, acted as an escape artist, investigated gravity, dug out personal islands, made waffles, camped out throgh performance art festivals and poppoed popcorn in industrial quantities.
Erik Wijkström holds a Master of fine arts degree from the Royal institute of art in Stockholm 2006. Lives and works in Stockholm.
Nongkran Panmongkol
Nongkran Panmongkol (1966) je postkonceptuální umělkyní, performerkou, kurátorkou a designérkou, která působí paralelně ve Stockholmu a v severním Thajsku (Phrae, Lampang, Čiang Mai) a v Česku. Na okraji severothajského města Phrae samostatně buduje zahradní umělecké rezidenční centrum v přímém kontaktu s divokou přírodou hor a rýžovými poli. Ve své práci zpracovává společenská a kulturní témata konkrétního geografického prostoru (severní a střední Evropy a jihovýchodní Asie). Podstatnou materiální a také ideovou složkou její tvorby je recyklace materiálů a práce s plevelem.
– – –
Nongkran Panmongkol (1966) is post-conceptual artist, performance artist, art curator and designer, who is working in Stockholm, northern Thailand (Phrae, Lampang, Chiang Mai) and in Czechia. On the outskirts of Phrae she is building a garden art residency center in direct connection with wild nature of mountains as well as with cultivated rise fields. She is working with social and cultural themes of certain geographical area (northern and central Europe, south-east Asia). At the core of her work there is recycling process and work with edible wild plants.
Gabriella Novak
Gabriella Novak (1982) je polsko-švédská multimediální umělkyně žijící ve Stockholmu. V roce 2022 Novak dokončila magisterský titul na Akademii výtvarných umění v Umeå, Švédsko. Má také zázemí v oblasti divadelního umění, animace, dějin umění, filmové vědy a filozofie. Během let se Novak zúčastnila rezidenčních programů pro umělce a uměleckých projektů s Centrem současného umění ve Varšavě, Moderna Museet, Pals Performance Art Links, Supermarket Art Fair, Färgfabriken, Flat Octopus, Galleri Nos, Candyland, Gallery Thomassen a Bildmuseet.
Umělecká praxe Novak zkoumá, jak vnímáme tělo, jak je tělo reprezentováno, a jak se vyjadřujeme ve vztahu k ostatním za použití technologie – jak technologie tělo formuje, nebo dokonce vynalézá. Nedílnou součástí práce Novak je vyjádření těla ve vztahu k traumatu. Používá unikátně naprogramované roboty a stroje, které během performancí malují společně s Novak. Novak také používá AI – textový generátor obrazů a algoritmy k vytváření obrazů a textových děl.
– – –
Gabriella Novak (born 1982) is a Polish-Swedish multimedia artist based in Stockholm. In 2022, Novak completed a master’s degree at the Academy of Fine Arts in Umeå, Sweden. They also have a background in performing arts, animation, art history, film studies, and philosophy. Throughout the years, Novak has participated in Artist in Residence programs and art projects with the Center for Contemporary Art in Warsaw, Moderna Museet, Pals Performance Art Links, Supermarket Art Fair, Färgfabriken, Flat Octopus, Galleri Nos, Candyland, Gallery Thomassen, and Bildmuseet.
Novak’s artistic practice explores how we perceive the body, the way the body is represented, and how we express ourselves in relation to others while using technology – how it shapes or even invents us. An integral part of Novak’s work is the expression of the body in relation to trauma. Their work uses uniquely programmed robots and machines that paint alongside Novak during performances. Novak also uses AI text-to-image generators and algorithms to create images and text work.
Jonne Väisänen
Bližší informace a časový harmonogram bude doplněn.
Details of programs and times we will add soon.