Záměrem plánované výstavy je úvaha nad tématem cest umění, a to v širším rozsahu – od procesu vzniku díla, přes jeho výstavní historii a vliv na společnost až po jeho další samostatný život, který nastává s prodejem díla nebo úmrtím autora. Projekt představí v souvislosti s díly ze sbírek Galerie výtvarného umění v Ostravě a Galerie výtvarného umění v Náchodě několik příběhů. Divák bude moci například srovnat skicu a vedle ní rozměrné finální plátno Nikolaje Bogdanova-Bělského, které mělo u dobového publika značný ohlas. Čím se od sebe odlišují a jaké výtvarné otázky umělec ve skice primárně řešil? Odpovědi jsou náhledem do tajemství individuálního tvůrčího procesu. Protagonistou dalšího příběhu je malíř Michail Něstěrov, putující do vzdáleného starořeckého kláštera – místa, kde stále a vlastně navzdory zákazům státu a represím úřadů, žily starší pravoslavné tradice. Cesta malíře do tohoto ústraní byla zároveň cestou ke vzniku díla, které spolu s dalšími vystavenými obrazy mělo vliv na úpravu zákonů o náboženství. Marija Baškircevová pak stála u zrodu feminismu. Posmrtně vydaný deník této ikonické umělkyně, jejíž mladý život záhy ukončila tuberkulóza, se stal významným milníkem při sebeuvědomování žen takřka celého moderního světa a dláždil cestu k následnému osvobození žen. Nepopiratelný vliv na (nejen) ženské umělecké hnutí mělo její dílo i v mladém Československu. Díla ze sbírek Galerie výtvarného umění v Ostravě často komplikovaně doputovala přes tisíce kilometrů až na severovýchod České republiky. Kdo je kupoval, za jakou cenu a proč si lidé vybírali zrovna tato díla? Odhalení osudů jednotlivých děl i celé sbírky jsou pak důležitou kapitolou české kulturní historie.
Julie Jančárková